Több tudatos jelenlétet a hétköznapokba!

Mit is jelent az a tudatos jelenlét vagy megélés? Éber figyelmet, vagy még pontosabban: a figyelem szándékos és itélkezésmentes irányítását a jelen pillanatai felé. A tudatos jelenlét eredetileg a buddhizmus egyik gyakorlata volt, ma viszont már a világi környezetben is elterjedt – talán ismerős a mindfulness kifejezés, amit gyakran hallani. De hogyan lehetünk jelen tudatosan az életünkben? Mariháziné Dombi Annamária írásából kiderül.

Az őszt számomra mindig az egyre kerekedő, tüskés gesztenyék jelzik. Ha már a földön is látom őket gurulni, akkor érzem, beköszönt az ősz, és a nyári önfeledtebb napok helyét átveszik a kötelesség által színezett hétköznapok. Több rutin, kevesebb élvezet. 

Ilyenkor azon elmélkedem, hogy bár nem mindig jut elég pihenés a nyárra, de valahogy mégis önfeledtebbek vagyunk. Megengedjük magunknak a lassabb tempót, rácsodálkozunk a környezetünk apró csodáira. Ha eljutunk vízpartra, élvezettel csobbanunk a gyerekekkel. Feltűnik milyen selymesen simogató a víz és kék az ég. Belélegezzük a tenger sós illatát, vagy a Balaton reggeli üdeségét. 

Hogyan menthető át ez a tudatos megélés a hétköznapokra?

A mindennapok örömtelibb megélésére hívják fel a figyelmet a különböző mindfulnesssel, azaz tudatos jelenléttel kapcsolatos mozgalmak, terápiák, gyakorlatok. 

A tudatos jelenlét arra utal, hogy figyelek arra, hogy itt vagyok a mostban. Ide igyekszem vissza rángatni magam. A jelen ugyanis egy olyan pillanat, amely egyszeri és megismételhetetlen. Nem jön vissza, továbbsuhan. Ha folyamatosan a múlton rágódom és a jövőn szorongok, akkor elvész számomra az adott pillanat. Annak minden szépségével együtt. A tudatos megélés helyett marad a robot üzemmód, a rutin és a szürke hétköznapok.

tudatosság jelenlét mindfulness

Szabadulj ki a rutin szürkeségéből!

A szürkeséget nagyon gyakran a rutinfeladatok fokozzák. De hogyan előzhetjük meg ezt és tehetjük színesebbé a napjainkat? Mutatunk néhány technikát erre a célra!

Érezzük az ízeket!

Sajnos az is előfordul, hogy alig van 20 percünk a jól megérdemelt ebédünkre. Élvezzük hát ki minden percét és morzsáját! Az ünnepnapokon szinte mindig figyelünk a finom fogásokra, ízlelgetjük a falatokat. Tegyük ezt gyakrabban,  a hétköznapokban is. Kedvenc gyümölcsünk elfogyasztása is mennyi ingert rejt! Együk meg úgy azt az almát, mintha életünkben először találkoznánk vele. 

Élvezetesebb rutin-feladatok: éljen a mosogatás!

Mosogatni azt hiszem, nagyon kevesen szeretnek, pedig sajnos minden napra jut bőven belőle. Természetes, hogy túl akarunk lenni rajta. De mi lenne, ha most kivételesen alaposan odafigyelnénk rá? Figyeld meg a különböző testi érzeteidet mosogatás közben. Például milyen a mosogatószer illata? A kedvenc rózsás illatú mosogatószeredet választottad a bevásárlásnál? És milyen érzéssel tölt el, amikor a jó meleg vízbe merítjük az edényeket? Észrevetted  az ezernyi színes hab buborékot, és a csillanó felületeket? 

Írd össze, mi okoz örömet és sikerélményt!

Kimerültség, rossz kedv esetén jó, ha emlékeztetni tudjuk magunkat arra, hogy vannak olyan tevékenységek, amelyek örömöt okoznak számunkra. vagy amiknek segítségével sikeresnek érezhetjük magunkat. Kezdjük el ezeket listába rendezni!

Örömet jelenthet egy séta, a kedvenc zenénk hallgatása, egy baráti beszélgetés, egy finom illatos fürdő. Sikerek kapcsán olyan apó dolgokra is gondolhatunk, amelyek jóleső elégedettséggel töltenek el minket. Például ha a számlák befizetése után elmúlik az a nyomasztó érzésünk, vagy amikor megválaszoljuk a régóta esedékes e-maileket, esetleg amikor beteszünk egy mosást és ezzel már rendezettebbé vált az otthonunk.

Persze, amikor rossz a kedvünk, akkor természetes, hogy az örömteli tevékenységek is szürkébbnek hatnak. De pont ezért fontos a rossz napokon a hangulatjavítás érdekében a sikert nyújtó tevékenységekhez visszanyúlni.

Egy kis könyvajánló a témában!

A te örömteli tevékenységeid között ott van az olvasás is? Szeretnél még többet megtudni a témáról? Akkor ez a két könyv neked szól!

Mariháziné Dombi Annamária
Tanácsadó szakpszichológus, egyetemi tanársegéd, tréner

Tetszett a cikk? Ezek is érdekelhetnek!

Párkapcsolati krízisek: a kommunikáció szerepe a vitákban, veszekedésekben és nézeteltérésekben
Covid-19 utáni depresszió tünetei és kezelési lehetőségei
Téli depresszió, vagyis szezonális affektív zavar, röviden SAD

Kapcsolódó szolgáltatásaink